محتوای رِید
برای محتوای رِید، درخت تلنت کلاس کمی سادهتر از میتیک پلاس است. اکثر باسها به دیسپل یا CC زیادی نیاز ندارند، بنابراین لازم نیست خیلی نگران این موضوع باشید. البته همچنان برخی باسها هستند که در آنها بعضی تلنتها میتوانند بسیار مفید باشند، بنابراین این موارد را به شکلی توضیح میدهیم که به راحتی بتوانید آن را دنبال کنید.
گزینه ۱ - اگر یک shield وجود دارد که باید از روی یک هدف دشمن حذف شود، میتوانید پوینت خود را از Protracted Talons برداشته و آن را به تلنت Unravel اختصاص دهید. همینطور اگر بخواهید مدت زمان CC بر روی برخی از اَدهای خاص را افزایش دهید، میتوانید Oppressing Roar را انتخاب کنید. همچنین مهم است که حتی در مبارزات تک هدفی، تلنت Leaping Flames را فعال نگه دارید، زیرا Living Flames حاصل از این تلنت در صورتی که دشمن دیگری وجود نداشته باشد، همتیمیها را هیل کرده و شانس فعال شدن Essence Burst را افزایش میدهد که به حفظ Ebon Might کمک میکند.
گزینه ۲ - اگر بخواهید یک تلنت اضافی در جایی از درخت تلنتها دریافت کنید، اولین پوینتی که باید حذف کنید، Innate Magic است. این کار به شما اجازه میدهد که بدون از دست دادن بیش از حد خروجی دمج یا قدرت دفاعی، تلنت Cauterizing Flame یا Twin Guardian را بگیرید.
درخت اسپک کاملاً سرراست است و تنها تلنتهایی که ممکن است بخواهید جابهجا کنید، تلنتهای Regenerative Chitin یا Power Nexus هستند که در صورتی که به طور مداوم اهداف چند هدفی در دسترس باشند، میتوانید آنها را با Pupil of Alexstrasza جایگزین کنید.
تلنت Bestow Weyrnstone را نمیتوان به صورت عددی ارزیابی کرد، اما میتواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد. شما با کست کردن این اسپل روی یکی از همتیمیها، آنها را انتخاب میکنید. پس از تکمیل کست، هر دوی شما آیتم Weyrnstone را مستقیماً در کیف خود دریافت میکنید. توصیه میکنم که این آیتم را از کیف خود برداشته و در یک action bar قرار دهید تا استفاده از آن در هنگام مبارزه راحتتر باشد. هر یک از شما میتوانید با یک کست ۱.۵ ثانیهای و کولدان ۲ دقیقهای از Weyrnstone استفاده کنید تا به مکان دیگری تلهپورت شوید. این تلنت معمولاً هنگام بازی با Pugها انتخاب نمیشود، اما هنگام بازی با گیلد یا دوستان میتواند بسیار مفید باشد. برای دسترسی به Weyrnstone، باید یکی از تلنتهای Regenerative Chitin یا Power Nexus را حذف کنید.
محتوای میتیک پلاس
برای میتیک پلاس، درخت تلنت کلاس مانند یک جعبه ابزار بزرگ است که به شما امکان میدهد دقیقاً آنچه را که برای هر دانجن و افیکس نیاز دارید انتخاب کنید. پروفایلی که در پایین برای ایمپورتکردن قرار داده شده یک نقطه شروع عالی در اختیار شما قرار میدهد و در ادامه اطلاعاتی در مورد چگونگی تغییر آن ارائه شده است.
در ابتدا، قبل از شروع یک کلید، همیشه باید از خود چند سؤال بپرسید. گیر کردن در دانجن و دانستن اینکه میتوانستید با انتخاب فقط یک تلنت مناسب، کار را آسانتر کنید، وضعیتی است که باید از آن اجتناب کنید. بنابراین، مطمئن شوید که درخت تلنت خود را مطابق نیاز گروه تنظیم کردهاید:
- آیا نیاز به soothe روی دشمنان خاصی دارم و باید Overawe را انتخاب کنم؟
- آیا Route ما به Sleep Walk نیاز دارد تا بتوانیم یک گروه خاص از مابها را رد کنیم؟
حالا وقت آن است که بدانید چه تلنتهایی را میتوانید برای دسترسی به این تلنتهای کاربردی اضافی حذف کنید. اگر میخواهید تلنت Overawe را بگیرید: تلنت Terror of the Skies را حذف کنید (فقط در صورتی که واقعاً به soothe نیاز دارید).
اگر میخواهید تلنت Sleep Walk را بگیرید: تلنت Ancient Flame را حذف کنید. اگر به ابیلیتیهای کاربردی بیشتری نیاز دارید، دو تلنت زیر گزینههای قابل حذف هستند، اما از دست دادن آنها کمی تأثیر بیشتری نسبت به صرفاً کاهش مقدار کمی دمج دارد و در سطح کلیدهای بالاتر، ممکن است باعث کاهش ارزش دفاعی شود. بنابراین، فقط در صورتی تلنتهای دفاعی را حذف کنید که مطمئن هستید به آنها نیاز ندارید و ابیلیتیهای کاربردی اضافی کاملاً ضروری هستند:
- Twin Guardian: حذفش باعث میشود Rescue فقط به یک ابیلیتی حرکتی تبدیل شود.
- Fire Within: کاهش کولدان ۳۰ ثانیهای روی Renewing Blaze را از دست میدهید.
همچنین ممکن است یک Devastation Evoker در گروه شما باشد، بنابراین یکی از شما میتواند Source of Magic و Potent Mana را حذف کند.
درخت اسپک نسبت به درخت کلاس سرراستتر است و نیاز به تغییرات کمتری دارد.
Imposing Presence تلنت کلیدی برای داشتن interrupt های بیشتر است و همیشه باید انتخاب شود. Bestow Weyrnstone این امکان را به شما میدهد که با تلهپورت به همتیمی خود یا بالعکس، برخی ترفندهای جالب را اجرا کنید. میتوانید با حذف Pupil of Alexstrasza یا Regenerative Chitin به آن دسترسی پیدا کنید. این انتخاب به شما اجازه میدهد که مقداری دمج را قربانی کنید تا یک ابزار کاربردی عالی دریافت کنید. بنابراین، فقط در صورتی که ایده مشخصی درباره نحوه استفاده از Bestow Weyrnstone در طول کلید دارید، آن را انتخاب کنید. در غیر این صورت، ممکن است بیفایده باشد و صرفاً یک پوینت هدر رفته محسوب شود.
درخت تلنت کلاس همچنان شباهت زیادی به آنچه در Dragonflight دیدهایم دارد. برخی از گرهها در درخت جابهجا شدهاند. برای مثال، Source of Magic و Potent Mana جای خود را با Renewing Blaze و گره انتخابی بین Foci of Life و Fire Within عوض کردهاند.
یکی از تغییرات بزرگ در درخت کلاس مربوط به Time Spiral است. این تلنت اکنون به یک گره انتخابی با Spatial Paradox تبدیل شده است. Spatial Paradox ابیلیتی فوقالعادهای برای حمایت از هیلرها در بخشهایی از مبارزه که نیاز به حرکت زیادی دارند، محسوب میشود. همچنین، میتوان از آن برای خود نیز استفاده کرد، زیرا برد اسپلهای شما را تا ۱۰۰٪ افزایش میدهد، که میتواند مشکلات برد که گاهی با آن مواجه میشویم را برطرف کند.
Cauterizing Flame: یک تلنت دیسپل چندکاره که به شما اجازه میدهد تا افکتهای Bleed, Poison, Curse و Disease را به طور همزمان دیسپل کنید. بسته به باس یا دانجنی که در آن بازی میکنید، Cauterizing Flame میتواند ارزش بسیار بالایی داشته باشد. بهویژه، حذف Bleed که در بسیاری از موارد نادر است، یک ویژگی منحصربهفرد برای Evoker محسوب میشود.
تلنتهای مهم
Tip the Scales: با امکان کست آنی اسپل تقویتشده بعدی در حداکثر سطح تقویتشدگی، Tip the Scales در هر سناریویی یک تلنت ضروری محسوب میشود. همچنین، این تلنت مسیر دستیابی به Inherent Resistance و Extended Flight را تنها با یک پوینت هموارتر میکند.
Blast Furnace: افزایش دمج همیشه مطلوب است و این تلنت دقیقاً همین کار را انجام میدهد. علاوه بر این، Blast Furnace با Molten Embers از درخت اسپک سینرجی دارد و قدرت آن را حتی بیشتر افزایش میدهد.
Source of Magic & Potent Mana: تلنت Source of Magic به شما این امکان را میدهد که یک هیلر را باف کنید و باعث شوید که هنگام کست اسپلهای تقویتشده، مانا دریافت کند. این تلنت میتواند تقریباً ۷-۸٪ مانا در هر ۵ دقیقه مبارزه فراهم کند، البته به میزان آپتایم آن بستگی دارد. Potent Mana این قابلیت را گسترش داده و به هیلری که باف دریافت کرده است، ۳٪ افزایش دمج و هیل میدهد.
Rescue: یکی از اسپلهای شاخص Evoker که امکان جابهجایی همتیمیها را فراهم میکند. شما میتوانید همتیمی خود را به فاصلهای دور منتقل کنید یا او را از مکانیکهای کشنده نجات دهید. Rescue کاربردهای بیشماری دارد و پتانسیل این را دارد که یک Pull یا Dungeon را نجات دهد. در ترکیب با Twin Guardian، میتوان از آن به عنوان یک کولدان دفاعی نیز استفاده کرد که هم به شما و هم به همتیمی موردنظر Shield میدهد.
Unravel: یک تلنت برای شرایط بسیار خاص است اما در بعضی شرایط میتواند قوی باشد. این ابیلیتی فقط به Absorb Shield ها دمج میدهد. با توجه به اینکه هزینه Essence ندارد و تنها ۹ ثانیه کولدان دارد، اگر باس یا مابهایی با Absorb Shield وجود داشته باشند، Unravel ارزش زیادی برای انتخاب دارد. به عنوان مثال، دو باس آخر Nerub-ar Palace دارای Absorb Shield هستند که باید قبل از وارد کردن دمج اصلی، از بین بروند.
Oppressing Roar: افزایش مدت زمان CC میتواند در بسیاری از موارد مفید باشد. این تلنت در ترکیب با هر نوع CC باعث میشود کنترل گروهی مابها بسیار سادهتر شود. درست زیر Oppressing Roar، تلنت Overawe (که یک پوینت نیاز دارد) به شما دسترسی به یک Soothe گروهی (AOE) میدهد که در این سناریو، Evoker را از سایر کلاسها متمایز میکند.
در این بخش، تلنتهای مهم در درخت اسپک توضیح داده میشوند، نحوه استفاده از آنها بررسی میشود و تعامل آنها با یکدیگر توضیح داده خواهد شد. این اطلاعات، درک بهتری از بیلدهایی که در بخشهای قبل ارائه شدند، فراهم میکند.
Defy Fate: یک افکت Cheat Death (نجات از مرگ) که تنها برای Augmentation Evoker در دسترس است. ارزش این اسپل را نمیتوان به طور عددی محاسبه کرد، اما بدیهی است که همیشه باید این تلنت را انتخاب کرد.
Chrono Ward: به همتیمیهای که توسط Ebon Might باف شدهاند، یک Absorb Shield میدهد، زمانی که آنها به اهدافی که تحت تأثیر Breath of Eons هستند ضربه میزنند. محدودیت ۳۰٪ از حداکثر هلث توسط دشمن محاسبه میشود، بنابراین اگر چندین هدف وجود داشته باشد، این Shield میتواند به مقدار بسیار بالایی برسد.
Draconic Attunements: با وجود اینکه Draconic Attunements و Aspect’s Favor چندین بار از زمان عرضه Augmentation نرف شدهاند، اما Draconic Attunements همچنان ارزش قابل توجهی دارد و نباید از آن غافل شد.
Molten Embers: باعث ایجاد تغییر جزئی در روتیشن میشود. باید Fire Breath را در رنک ۱ کست کنید تا حداکثر بهره را از اسپلهای Black ببرید و این افکت را تا حد ممکن فعال نگه دارید.
Rumbling Earth: یک Aftershock در موقعیت هدف باقی میگذارد که باعث افزایش DPS میشود. این تلنت بهویژه با Molten Embers سینرجی دارد و عملکرد آن را تقویت میکند.
Chronowarden
Chrono Flames: یک ارتقای مفید برای Living Flame است. اما ارزش واقعی آن زمانی مشخص میشود که به لِول ۸۰ برسید و تلنت Afterimage را انتخاب کنید. این دو تلنت با یکدیگر سینرجی بسیار خوبی دارند.
Warp: باعث میشود که Hover به یک Blink مشابه ابیلیتی Mage تبدیل شود. این تغییر، انعطاف زیادی در جابهجایی ایجاد کرده و عبور از نواحی خطرناک را بسیار آسانتر میکند. علاوه بر این، در ترکیب با Temporality که کاهش دمج فراهم میکند، میتوان از Hover به عنوان یک کولدان دفاعی نیز استفاده کرد.
Golden Opportunity: مشابه بونوس ست سیزن ۳ و ۴ در Dragonflight است. افزایش مدت زمان Prescience بهطور کلی مفید است، اما میتواند برنامهریزی شما را در انتخاب همتیمیهای که در لحظات خاص باید باف دریافت کنند، به هم بریزد. باید حواستان باشد که چه زمانی Golden Opportunity فعال میشود تا بتوانید Prescience را در زمان مناسب روی هدف درست اعمال کنید.
Temporal Burst: پس از مصرف Tip the Scales، حالتی فوقالعاده قدرتمند را فعال میکند. این تلنت حس بسیار خوبی در بازی دارد و به طور کلی، یک تلنت قوی و متعادل است. اما یک مشکل بزرگ وجود دارد:
از آنجایی که شما در تمام محتواها تلنت Molten Embers را دارید، همیشه باید Fire Breath را در رنک ۱ کست کنید. بنابراین، اگر از Tip the Scales برای Fire Breath استفاده کنید، یک Fire Breath با حداکثر رنک اما فقط ۱۲ ثانیه مدت زمان خواهید داشت که این اتفاق چندان مطلوب نیست. به همین دلیل، از نظر DPS بهتر است که Tip the Scales را فعال کرده و سپس cancelaura (کنسلکردن با ماکرو) کنید، به جای اینکه آن را روی Fire Breath مصرف کنید. این حالت کمی ناخوشایند و غیرمستقیم به نظر میرسد. البته میتوان از Tip the Scales برای Upheaval نیز استفاده کرد.
Scalecommander
Scalecommander تمرکز بیشتری بر روی افزایش دمج شخصی شما دارد تا باف دادن به همتیمیها. با این حال، همچنان ایدهی اصلی Augmentation یعنی باف دادن به دیگران بصورت کلی حفظ شده است.
Bombardments & Extended Battle / Diverted Power: این تلنتها زمانی فعال میشوند که شما یک اسپل تقویتشده استفاده کرده و Mass Eruption را کست کنید.
Bombardments بهتنهایی مقدار قابل توجهی از دمج کلی شما را تأمین میکند. Extended Battle و Diverted Power یک افکت جانبی خوب به Bombardments اضافه میکنند که در حال حاضر، Extended Battle از نظر عملکرد جلوتر است.
Wingleader: کولدان Breath of Eons را زمانی که روی اهدافی که با Bombardments علامتگذاری شدهاند ضربه میزنید، کاهش میدهد. این افکت میتواند توسط اعضای گروه نیز پروک شود، بنابراین در گروههای بزرگتر، کولدان Deep Breath سریعتر ریست میشود. این تغییر، بازههای Burst جدید و استراتژیهای مختلفی برای باف دادن را ممکن میسازد. با این حال، جدا شدن Breath of Eons از پروفایل ۲ دقیقهای معمول، شما را مجبور میکند تا نسبت به پروفایل دمج همتیمیها خود بیشتر فکر کنید، که این موضوع میتواند شرایطی خاص و وابسته به موقعیت ایجاد کند.